Sunday, December 21, 2008

CIA sarat dengan kepincangan

ROOSFA HASHIM
Adam Malik ialah agen perisik yang dilatih oleh Agensi Perisikan Pusat Amerika (CIA). Inilah bahagian paling menarik buku Legacy of Ashes: The Histrory of CIA tulisan wartawan The New York Times, Tim Weiner. "I recruited and ran Adam Malik. He was the highest ranking Indonesian we ever recruited". Demikian pengakuan Clyde McAvoy pada halaman 299 buku ini.
McAvoy ialah agen CIA yang sedekad sebelum itu bekerja merekrut dan melatih bakal Perdana Menteri Jepun yang bakal tunduk pada Amerika. Beliau kemudian ke Indonesia selepas mendapat arahan bagi menyelinap ke dalam Parti Komunis Indonesia (PKI) dan kerajaan di bawah pemerintahan Sukarno. PKI dibimbangi oleh Amerika yang melihatnya sebagai organisasi komunis terbesar di luar Soviet dan China dengan kekuatan 3.5 juta ahli. Dengan kekuatan itu, kedudukan Amerika di rantau Asia Tenggara akan tergugat jika tidak dibendung.
Adam Malik beberapa kali mengadakan mesyuarat di rumah McAvoy di Jakarta pada 1964. Beberapa minggu kemudian, Indonesia terpecah dua. CIA berusaha menaikkan kerajaan bayangannya yang terdiri daripada Adam Malik, Sultan Hamengkubuwono yang masih memerintah di Jawa Tengah, dan Major Jeneral Suharto.
Adam Malik kemudian mengadakan beberapa mesyuarat dengan duta baru Amerika di Indonesia, Marshall Green. Duta Amerika ini mengaku dalam buku ini bahawa beliau dapat membaca dengan jelas apa yang ada dalam otak Adam Malik dan Suharto. Beliau juga bersetuju dengan cara kedua-dua mereka menyusun strategi bagi melenyapkan pengaruh komunis dalam pentadbiran Indonesia melalui Kap-Gestapu. Dengan jalan ini, Amerika dapat membayangi pentadbiran Indonesia untuk masa depan.
Pada pertengahan Oktober 1965, Adam Malik menghantar seorang pembantunya ke rumah pegawai kanan politik di Kedutaan Indonesia, Bob Martens yang pernah bertugas di Moscow sewaktu Adam Malik menjadi duta Indonesia di sana. Martens menyerahkan senarai 67 pemimpin PKI yang mesti dihapuskan. Walaupun tidak ada arahan jelas bagi pembunuhan namun, penghapusan mereka amat penting kepada usaha memantapkan pengaruh Amerika dalam pentadbiran Indonesia.
Tidak lama kemudian berlaku keganasan di Indonesia seperti yang dirancangkan. Apabila Suharto diangkat menjadi Presiden, semakin besarlah peranan Amerika dalam pentadbiran Indonesia. Semakin teguh pula kedudukan Adam Malik. Adam Malik diangkat oleh Suharto menjadi Menteri Luar dan semakin besarlah peranan Amerika dalam mencorakkan politik dan pentadbiran Indonesia. Apabila tidak lagi berada dalam kabinet, Adam Malik dengan sokongan dan lobi Amerika menjadi duta ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Pendedahan Tim Weiner tentang penglibatan dan peranan Adam Malik sebagai orang CIA dalam pentadbiran Indonesia tidak akan mengubah apa-apa. Tetapi, bagi generasi muda Indonesia yang tidak melihat sejarah bangsa Indonesia yang besar di Asia Tenggara itu, tanggapan mereka terhadap Pahlawan Nasional itu tentulah berbeza. Mana mungkin agen Amerika dapat diterima sebagai Pahlawan Nasional Indonesia?
Menembusi
Buku ini banyak juga mendedahkan kegagalan pelbagai usaha yang dirancang oleh CIA. Penulis antara lain mendedahkan kelemahan CIA dalam usaha badan perisikan itu menggerakkan perisiknya menembusi kekebalan sistem pentadbiran Komunis China. Dalam masa yang sama perisikan CIA gagal meramalkan berlakunya revolusi Iran pada 1979.
Laksamana Stansfield Turner, bekas pengarah CIA mengaku akan kelemahan kakitangannya yang lebih banyak menghabiskan masa 'tertidur' sehingga gagal mencium banyak peristiwa besar dalam sejarah. CIA gagal meramalkan ledakan bom atom oleh Soviet Union pada 1949, penaklukan Korea Utara pada 1950, kebangkitan Eropah Timur pada 1950-an, pemasangan peluru berpandu Soviet di Cuba pada 1962, Perang Arab-Israel 1973, penaklukan Soviet di Afghanistan pada 1979, runtuhnya Kesatuan Soviet pada 1989, penaklukan Iraq ke atas Kuwait pada 1990, ledakan bom atom oleh India pada 1998 serta beberapa peristiwa besar lain dalam sejarah dunia moden. Kelemahan paling besar ialah maklumat CIA tentang kewujudan senjata pemusnah besar-besaran dalam simpanan Iraq pada 2002.
Pendedahan Tim Weiner tentang pergerakan CIA menarik dan mendalam, bermula dengan penghantaran ramainya agen CIA di negara tabir besi. Banyak wang dibelanjakan. Agen CIA pergi ke negara seluruh dunia dan berbuat apa saja yang mereka ingin lakukan, kata al-Ulmer, ketua CIA Timur Jauh pada tahun 1950-an. Ada ketikanya, kejayaan yang diharapkan bertukar menjadi malapetaka.
Pada 1963, CIA menyokong rampasan kuasa bagi menaikkan Parti Baath di Iraq. Hal ini disahkan oleh Menteri Dalam Negeri Parti Baah, Ali Saleh Saadi. Salah seorang pemuda gagah berani dan melakukan pembunuhan dalam operasi tersebut bernama Saddam Hussein.
Weiner memetik Donald Gregg, mantan Ketua CIA di Korea Selatan yang kemudiannya menjadi penasihat keselamatan George H.W. Bush yang berkata "Rekod CIA di Eropah buruk, Rekod di Asia juga buruk. Agensi ini mempunyai rekod yang terlalu buruk pada peringkat awal - reputasi yang baik dengan rekod yang amat buruk".
Weiner, juga pernah menjadi wartawan The Times dan berpengalaman bertahun- tahun membuat liputan tentang perisikan. Weiner sedar bahawa mereka yang berada pada kedudukan tinggi selalu lambat mengetahui perkembangan terkini. Semasa Iraq merempuh masuk sempadan Kuwait pada Ogos 1990, Robert M. Gates, penasihat perisikan Presiden Bush yang kemudian menjadi Setiausaha Pertahanan sedang berkelah bersama keluarga.
Weiner bukanlah wartawan pertama melihat kegagalan CIA. Antara lain kepincangan dalam CIA pernah didedahkan dalam buku Thomas Powers berjudul The Man Who Kept the Secrets dan satu lagi tulisan oleh Evan Thomas, editor majalah Newsweek, berjudul The Very Best Men: The Daring Early Years of the CIA. Memang, dengan kebobrokan CIA, sukar sekali kita memisahkan antara maklumat yang benar dan palsu mengenai CIA termasuklah tentang penglibatan Adam Malik. Hanya pengkaji sejarah akan menentukan warna sebenar pemimpin bangsa kita.

5 comments:

Panglima Perang Cyber said...

salam.

Ajakan bersatu dengan BPN, team blogger pembela negara.

Mari ke blog saya http://penembak-tepat.blogspot.com

atau lihat di blog rasmi bpn http://parlimenbpn.blogspot.com.


Salam perpaduan...


p/s : sangat menarik artikel ini. Adakah ada 'adam malik' Malaysia sekarang ini ??

Generasi Pejuang Bangsa said...

sy ada membaca artikel mengenai adam malik ini ini agent CIA dalam utusan ..skrg sy rasa ejen CIA di malaysia telah ada tetapi siapakah beliau ???

kita perlu mencari !!! SELAMATKAN MALAYSIA !!

CaBaiKeRinG said...

salaam semut gatai

chek mai nak promosi belog chek..

mailah kalau senang kalau sudi...

www.cabai-kering.blogspot.com

jumpa lagi...

Unknown said...

Semutgatai,
Mummy ada membeli satu buku yang menarik kalau semutgatai dapat cari. Tajuknya "BRAINWASH" ada cerita bagaimana CIA Brainwarfare dan bagaimana Osama Laden brainwash pejuang nya.
Mummy beli kat airport LA,mungkin kat Pavillion KL ada.

KOTA TANAH said...

SALAM PARA BLOGGERS,
AKAN SAYA ZIARAH.

TERIMA KASIH MUMMY, AKAN SAYA CARI. KALAU TAK DAPAT BOLEH PINJAM KE?