Wednesday, December 16, 2009

Penghapus etnik Melayu Champa ke mahkamah jenayah perang

PHNOM PENH 16 Dis. - Mahkamah jenayah perang Kemboja yang disokong oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) buat kali pertama memfailkan tuduhan penghapusan kaum terhadap dua bekas pemimpin rejim Khmer Rouge.

Bekas pemimpin nombor dua rejim komunis itu, Nuon Chea dan bekas Menteri Luarnya, Ieng Sary didakwa berhubung tindakan Khmer Rouge membunuh rakyat Vietnam dan etnik Melayu Champa pada 1970-an, kata jurucakap tribunal tersebut, Lars Olsen hari ini.

"Minggu ini, Nuon Chea dan Ieng Sary dibawa menghadap hakim siasatan dan diberitahu mereka didakwa atas tuduhan melakukan pembunuhan kaum terhadap penduduk Islam Melayu Champa dan rakyat Vietnam," kata Olsen.

Mahkamah tersebut bulan lepas mengumumkan siasatannya mengenai pencerobohan gerila Khmer Rouge ke Vietnam serta pembunuhan masyarakat Melayu Champa oleh rejim yang berkuasa pada 1975-1979 itu.

Hujah akhir juga didengar bulan lepas, dalam perbicaraan pertama tribunal melibatkan ketua penjara Khmer Rouge, Kaing Guek Eav yang lebih dikenali sebagai Duch, yang didakwa atas tuduhan jenayah perang, jenayah terhadap kemanusiaan, penyeksaan dan pembunuhan.

Nuon Chea dan Ieng Sary masing-masing sudah pun didakwa atas tuduhan jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan.

Mereka ditahan di mahkamah itu sementara menantikan perbicaraan dalam kes kedua, bersama isteri Ieng Sary, bekas Menteri Hal-Ehwal Masyarakat, Ieng Thirith dan bekas Presiden, Khieu Samphan.

Khmer Rouge pimpinan Pol Pot yang meninggal dunia pada 1998 mengosongkan bandar-bandar di Kemboja dalam usaha untuk mewujudkan sebuah utopia komunis dan dalam proses itu menyebabkan dua juta orang maut akibat kebuluran, dipaksa bekerja terlalu teruk, penyeksaan dan pembunuhan.

Kini terdapat hampir 240,000 penduduk Melayu Champa di Kemboja, kebanyakannya di wilayah tengah, membentuk 1.6 peratus daripada penduduk di negara yang majoritinya beragama Buddha. - AFP

No comments: